Lucepedia

Digitale theologische encyclopedie

Verantwoordelijke redacteur dossier: Jan Brouwers
Dossiers » Concilie, Tweede Vaticaans (1962-1965) » niet-wetenschappelijke artikelen » Fernando Ocáriz, Over de instemming met het Tweede Vaticaans Concilie

Fernando Ocáriz, Over de instemming met het Tweede Vaticaans Concilie

Fernando Ocáriz, Over de instemming met het Tweede Vaticaans Concilie, in: Osservatore Romano, 2 december 2011

Vertaling gepubliceerd op rkdocumenten.nl. Laatst bezocht: 9 december 2011.


In hoeverre zijn katholieken gebonden aan de uitspraken van het Tweede Vaticaans Concilie? Die vraag is onder meer relevant in de gesprekken die de rooms-katholieke Kerk voert met de Pius X-broederschap. De leden hiervan aanvaarden de uitspraken van het Concilie vooralsnog niet.

Een van de deelnemers aan de gesprekken is mgr. Fernando Ocáriz. Hij is vicaris-generaal van Opus Dei en adviseur van de Congregatie voor de Geloofsleer. In de Osservatore Romano van 2 december 2011 schreef hij een artikel over de vraag of katholieken moeten instemmen met het Tweede Vaticaans Concilie. Hij legt uit dat niet elk document hetzelfde gezag heeft.

Twee kernpunten uit zijn betoog:

• Het Tweede Vaticaans Concilie formuleerde geen dogma’s, maar is wel een authentieke uiting van het leergezag van de Kerk. De uitspraken zijn immers geformuleerd door de verzamelde bisschoppen die spraken met het charisma van de waarheid en bekleed waren met het gezag van Christus. “Dit te ontzeggen aan geheel het episcopaat cum Petro en sub Petro, verzameld om de universele Kerk te onderrichten, zou betekenen iets van het wezen zelf van de Kerk te ontkennen”.

• In navolging van paus Benedictus onderstreept hij de continuïteit van de leer van de Kerk en ontkent hij dat het Tweede Vaticaans Concilie hierin een breuk betekende en hij citeert in dit verband het motu proprio Porta fidei “Het is nodig dat de wezenlijke inhoud, die sinds eeuwen het patrimonium van alle gelovigen is, opnieuw bevestigd, begrepen en verdiept wordt op een altijd nieuwe manier om in de historische omstandigheden die verschillen van deze van het verleden, een coherent getuigenis te geven.”



Bron: Tilburg School of Catholic Theology, met dank aan Jan Brouwers.
Externe link: Naar het artikel
Share
Share on TwitterShare on facebookShare on Google Plus
Scroll To Top