Lucepedia

Digitale theologische encyclopedie

Verantwoordelijke redacteur dossier: Alexis Szejnoga
Dossiers » Lucas, het evangelie volgens » wetenschappelijke artikelen » Bart Koet, Het afscheid van Jezus: een les in leerling zijn

Bart Koet, Het afscheid van Jezus: een les in leerling zijn

B. Koet, Het afscheid van Jezus: een les in leerling zijn, in: Communio 36 (2011), p. 18-22.
Zowel Lc. 24 als Hand. 1 verhalen over het afscheid van Jezus. Er zijn een aantal feitelijke verschillen tussen het einde van het Lucas-evangelie en het begin van Handelingen als een vervolg dat evangelie. In dit bescheiden artikel wordt ingegaan op een belangrijk gemeenschappelijk element: in beide verhalen worden de leerlingen voorbereid op een tijd dat Jezus niet meer lijfelijk aanwezig is. In Lc. 24 maakt het voorbeeld van Jezus’ schriftuitleg twee leerlingen tot uitleggers, terwijl in Hand 1 de leerlingen leren dat het er niet om gaat wanneer het (konink)rijk van God komt, maar dat het belangrijk is dat zij zelf verkondigers zullen worden. Beide verhalen sluiten aan bij een belangrijk element van het Nieuwe Testament. In verschillende verhalen van het Lucaanse dubbelwerk ontmoeten we een soort narratieve pedagogiek. Op een verhalende wijze worden de pedagogische doelen van Jezus zowel aan de medespelers van het verhaal als aan de latere lezers duidelijk gemaakt.

Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link: Communio
Share
Share on TwitterShare on facebookShare on Google Plus
Scroll To Top