De Noor Behring Breivik vermoorde op 22 juli op het eilandje Utøya tientallen jongeren op een jeugdkamp van de Arbeiderspartij. De media komen superlatieven te kort om deze moordenaar te typeren: het monster van Utøya is dan een van de vriendelijkste kwalificaties. De media gebruiken deze kwalificaties om lucht te geven aan het gevoel dat onder de bevolking leeft, maar ook om hun eigen onbegrip voor zulk afgrondelijk kwaad in woorden om te zetten. Wie heeft immers woorden om dit soort gruweldaden te beschrijven? Sinds de moorden buitelen specialisten over elkaar om inzicht te geven in de motivaties van Breivik: is het zijn jeugd, zijn sociale isolement, aanleg of een combinatie? De fundamentele vraag die achter al deze andere vragen ligt, is feitelijk naar het bestaan van dit kwaad, en daarmee naar het bestaan van het kwaad ansich.
In den beginne kwam het kwaad in de wereld, en sindsdien is het nog steeds een actueel en tijdloos thema. Mensen van alle tijden en plaatsen hebben zich afgevraagd hoe we het goede kunnen doen – deugdelijk leven – en het kwade vermijden. Theologen en filosofen buigen zich al eeuwenlang over het probleem van het kwaad: hoe kan het kwaad bestaan als er een algoede en almachtige God is? Dit dossier onderzoekt de katholieke visie op het kwaad en verwijst naar diverse denkers voor degenen die zich verder in dit thema willen verdiepen.
In het Lucepedia-dossier over 'kwaad' komen filosofen en theologen aan het woord. Waar komt het kwade vandaan? Is het allemaal Gods schuld of van de menselijke vrije wil? En wat noemen we eigenlijk 'kwaad'?
Lees de introductie of bekijk het hele dossier.