Libertatis nuntius: Instructie over bepaalde aspecten van de ‘Theologie van de Bevrijding’, document van de Congregatie voor de Geloofsleer, 6 augustus 1984
Toemalige prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer Joseph Ratzinger schrijft in het voorwoord, als toelichting bij de instructie:
‘De Congregatie voor de Geloofsleer wil hier niet het veelomvattende thema van de christelijke vrijheid en bevrijding op zich behandelen. Zij stelt zich voor dit in een later document te doen, dat op positieve wijze alle rijkdommen ervan zowel voor de leer als de praktijk in het licht zal stellen.
Deze instructie heeft een meer bepaald en meer beperkt doel: ze wil de aandacht van de herders, theologen en alle gelovigen vestigen op de afwijkingen en gevaren voor afwijkingen, die verderfelijk zijn voor het geloof en het christelijk leven, en die bepaalde vormen van bevrijdingstheologie meebrengen die op een onvoldoende kritische wijze hun toevlucht nemen tot begrippen welke aan verschillende richtingen van het marxistische denken zijn ontleend. Deze waarschuwing mag op geen enkele manier worden uitgelegd als een verwijt aan al degenen die edelmoedig en in een waarachtige evangelische geest aan 'de voorkeurskeuze voor de armen' willen beantwoorden. Ze kan helemaal niet als voorwendsel dienen voor wie zich in een houding van neutraliteit en onverschilligheid verschuilen tegenover de afschuwelijke en dringende problemen van de ellende en onrechtvaardigheid. Ze is daarentegen ingegeven door de overtuiging dat de ernstige ideologische afwijkingen waarop ze opmerkzaam maakt, onvermijdelijk moeten uitlopen op het verraden van de zaak van de armen. Meer dan ooit behoren de talrijke christenen met een verlicht geloof en die besloten zijn het christelijk geloof in zijn geheel te beleven, zich door de liefde voor hun misdeelde, onderdrukte of vervolgde broeders te verplichten tot de strijd voor de rechtvaardigheid, vrijheid en menselijke waardigheid. Meer dan ooit wil de kerk de misbruiken, de onrechtvaardigheden en schendingen van de vrijheid, waar ook en door wie ook bedreven, veroordelen en met de middelen die haar eigen zijn strijden voor de verdediging en bevordering van de rechten van de mens, vooral in de persoon van de armen.’
Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link:
Lees het document