Deze bijna 2 uur durende documentaire vertelt het verhaal van de rechtszaak die in 2004 in Pennsylvania werd aangespannen door een groep ouders tegen de school van hun kinderen, de zgn. Kitzmiller vs. Dover School District case.
De ouders verweten de school intelligent design als een mogelijke wetenschappelijke verklaring naast de evolutietheorie te onderwijzen, hetgeen volgens hen een schending van het beginsel van de scheiding van kerk en staat was. Als de ouders gelijk zouden krijgen in hun stelling dat intelligent design slechts een verkapte vorm van creationisme zou zijn, zou deze theorie inderdaad niet meer in de klas onderwezen mogen worden. De rechter kwam inderdaad tot de conclusie dat intelligent design niet louter wetenschappelijk zou zijn omdat het zich niet los kan maken van haar creationistische, en dus religieuze, antecedenten.
De rechtszaak wordt zeer objectief en gedetailleerd in kaart gebracht door middel van nagespeelde scènes (er waren geen camera’s toegestaan bij de rechtszaak), interviews met rechters, experts en met deelnemers (van beide kanten) van de rechtszaak.
De documentaire won diverse onderscheidingen vanwege haar uitstekende (wetenschappelijke) verslaggeving.