Burton L. Visotzky,
Genesis als ethiek: verhalen uit het bijbelboek Genesis over ethische vragen van vandaag, Amsterdam 1997, 236p.
Er zijn twee manieren om een (bijbel)tekst te lezen. De eenvoudige lezing, de historia, staat tegenover de allegoria, een ingewikkelder theologische manier van interpreteren. De historia (Hebreeuws: pesjat) probeert het verhaal in zijn context te verstaan; de allegoria (derasj) plaatst het verhaal in de context van de gemeenschap die op dat moment met de tekst bezig is. Het gaat om het verschil tussen wat een tekst zegt en hoe die ontvangen wordt. Tussen pesjat en derasj bestaat een onmiskenbare kloof. Ook bij de lezing van Genesis valt dat op. Enerzijds lijkt Genesis op een weinig verheffende soap, waarin verkrachting, incest, seks, moord, bedrog een doorslaggevende rol spelen; anderzijds wordt Genesis ervaren als deel van de heilige schrift. Juist in die spanning ligt de kracht van Genesis. De Amerikaanse rabbijn Visotzky, midrasj-geleerde, legt uit hoe wij in dat rauwe heilige van Genesis iets over onszelf kunnen leren. Net als in Genesis is er bij ons sprake van ongelijkheid tussen wie we echt zijn en wat we zouden willen zijn. Studie van de familiegeschiedenissen uit Genesis leidt tot morele vorming. Juist de morele dilemma's, waar Genesis ons mee confronteert, bevorderen de morele ontwikkeling. Geschikt voor gespreksgroepen.
Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link:
Bestel hier het boek op Bol.com.